3 Comments

  1. Stine Skalleberg
    januar 13, 2017 @ 5:48 pm

    Etter å ha lest dette innlegget må jeg bare bøye meg i støvet. Du skriver utrolig bra og får med mange gode poeng 🙂
    Tøft at du tørr å dele av din egen historie og hvordan du føler at musikken har utviklet seg. Likte innlegget veldig godt og gleder meg til å følge deg gjennom dette semesteret!

    Reply

  2. Simen Ellevset
    januar 14, 2017 @ 3:30 pm

    Må ærlig si dette var veldig interessant lesing. Innlegget er velformulert og ikke minst strukturert, samtidig så legger du fokus på en tjeneste du har selv erfart, og kommer med gode eksempler. Som gjorde lesingen ekstra interessant 🙂

    Reply

  3. Anna
    januar 19, 2017 @ 2:01 am

    For et hjertelig innlegg! Virkelig en fornøyelse å lese. Man merker at dette er et tema som skjærer til benet hos deg. Etter den forrige samtalen vår oppsøkte jeg YouTube. Som jeg sa sist, så har ikke jeg fått med meg noe særlig av det som skjedde i Norge mellom 2003 – 2011. Du er utrolig flink til å synge og har en stemme som virkelig bærer! Jeg var enig med flere av kommentarene på YT, du høres ut som Christina Aguilera. Og det er absolutt ment som et komplement!
    Dessverre er Norge ikke et land der en artist i musikkbransje kan vokse. De nye får ikke sjans til å vise hva de kan og de gamle kjemper om jobber for i det hele tatt å holde seg «på overflaten». Dette har jeg opplevd selv også, både som dj og som låtskriver.
    Før jeg fikk opplevd musikkverden var jeg akkurat som deg bare glad for å kunne brenne musikk gratis (jeg var bare 21/22). Min eksmann, som på den tiden var administrerende direktør for Free Record Shop i Norge, satte meg fort på plass. Han lærte meg å respektere det arbeidet artistene må legge ned for å produsere som du sa en låt på 3 og et halvt minutt. Det lærte jeg «the hard way». Han fikk nemlig en del LP-er tilsendt for promoteringen og selv om han ikke hadde tid til det, så ville jeg prøve fordi jeg virkelig likte noen av disse LP-ene. Jeg tok kontakt med alle kjente og ukjente plateselskaper, banket på dører, sendte mail og ringte. INGEN var villig til å gi noen ukjente norske artister en sjanse. Det var utrolig sårt å oppleve. Jeg er utrolig glad i musikk selv og LP-ene jeg valgte å «satse på» var virkelig bra! Dessverre ble ingen av dem lyttet til engang. Det hadde plateselskaper ikke tid til fordi da var den aller første Idolen på gang og den ville selge mer. Så kyniske! Gruppene ble oppløst og jeg hørte ingenting mer om de selv om jeg i etterkant prøvd å spore de opp flere ganger.
    Du merker det kanskje allerede, men dette er et sårt tema for meg også. Jeg kjenner fortsatt noen artister innen den norske musikkbransjen og alle de sliter.
    Derfor foretrekker jeg Spotify fremfor Apple Music. Akkurat som du skriver, Spotify gir oss tilgang til ny musikk, mindre kjente artister og det elsker jeg! Selv har jeg oppdaget så utrolig mange gode ukjente navn! Det er på en side hjertevarmende at de får en sjanse til å vise hva de kan til resten av verden (beklager Paddington at dere ikke fikk oppleve denne muligheten). Men også trist å vite at det er så mange gode artister der ute som drukner i mengden av «Justin Bieber-er» og «Taylor Swift-er». Dette ble litt langt, men jeg håper du har tid til å lese kommentaren min.

    Reply

Leave a Reply